Przeniesienie działalności za granicę – co nam daje i dla kogo może być opłacalny?

Od pewnego czasu mamy do czynienia z wyrastającymi jak grzyby po deszczu podmiotami, które chętnie „wytransferują” naszą działalność gospodarczą poza granice kraju. Przeniesienie działalności za granicę stało się modnym hasłęm.

Cele sa różne. Obniżenie kosztów ubezpieczenia społecznego, podatków, a także uniknięcie niedogodności związanych z polskim systemem prawnym. Czasami rowniez unikniecie odpowiedzialnosci, czy ucieczka przed dlugami.

Do niedawna swoistym eldorado dla drobnej polskiej przedsiębiorczości była Wielka Brytania. Obecnie coraz częściej spotykamy się z podobnymi ofertami w Czechach, Slowacji i na Litwie.

Czy warto zastanawiać się nad bądź co bądź, odważnym krokiem jakim jest „wyniesienie” działalności poza granice Polski?

Z całą pewnością, jest grupa przedsiębiorców, którzy z racji wykonywanej profesji będą mogli swobodnie migrować i korzystać z przywilejów bycia obywatelami Unii Europejskiej. Osoby wykonujące niektóre z tzw. wolnych zawodów.

Freelancerzy i podmioty prowadzące różnego rodzaju e-biznesy mogą zdecydować się na rejestrację działalności np. na Wyspach Brytyjskich.

Zarazem nie odcinając się od swoich rodzimych klientów i kontrahentów.

Są jednak przedsiębiorcy, którzy obierając tę drogę oszczędności muszą się liczyć z długotrwałym sporem z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, czy Urzędem Skarbowym.

Co w konsekwencji może skończyć się koniecznością zapłaty zaległych składek i podatków z odsetkami.

Problematyczne okazuje bowiem uzyskanie dokumentu potwierdzającego wyłączenie z polskiego systemu ubezpieczeń społecznych (ZUS) i zaświadczenia o rezydencji podatkowej (odpowiednio brytyjski lub polski Urząd Skarbowy).

Posiadanie zakładu i prowadzenie działalności w znacznej części na terytorium Polski zwiastuje raczej trudności, niż udogodnienia, a nie o to nam przecież chodzi.

Zachęcam do lektury orzeczenia Sądu Najwyższego w sprawie III UK 61/15 z dnia 21 stycznia 2016 r. Dotyczy ono zawierania umów o pracę z podmiotami zagranicznymi celem objęcia ubezpieczeniem społecznym pracownika w kraju pracodawcy.

Na kanwie tej sprawy Sąd Najwyższy wskazał jakie działania może podejmować ZUS w celu weryfikacji prawdziwości naszych dokumentów i oświadczeń.

Zatem Drogi Przedsiębiorco pamiętaj, że konieczne jest zasięgnięcie opinii profesjonalisty. By zamiast oszczędności nie nabawić się problemów z rodzimymi instytucjami.

Więcej wpisów z cyklu Spółki za granicą – Wielka Brytania:

  1. Przeniesienie działalności za granicę – co nam daje i dla kogo może być opłacalny?
  2. Własna działalność gospodarcza za granicą, czy działalność w formie spółki?
  3. Rodzaje spółek w Wielkiej Brytanii
  4. Porównanie spółek w Polsce i w Wielkiej Brytanii
  5. Zakładanie spółki w Wielkiej Brytanii – pierwsze kroki
  6. Dokumenty w rejestracji spółki w Wielkiej Brytanii
  7. Dyrektor w brytyjskiej spółce LTD
  8. Wypłata wynagrodzenia dyrektorowi w spółce Ltd – opodatkowanie
  9. Opodatkowanie dywidendy w brytyjskiej spółce LTD
  10. Transfer środków z brytyjskiej spółki LTD
  11. Rezydencja brytyjskiej spółki LTD
  12. Nowe zasady opodatkowania dywidend brytyjskiej spółki LTD

Dodaj komentarz